Drukuj

W październiku 2021 roku nasza szkoła przystąpiła do programu „Ogarnij inżynierię” realizowanego przez fundację Katalyst Engineering. Jest to bezpłatny innowacyjny program edukacyjny, który łączy inżynierię i technologię druku 3D z wiedzą z przyrody, matematyki, informatyki i sztuki i jest powiązany z założeniami edukacji STEAM (ang. science, technology, engineering, arth, math). Program ten otwiera przed uczniami świat technologii, zaprasza do majsterkowania i zabawy z naukami ścisłymi. Uczniowie poznają pojęcie inżynierii, dowiadują się, czym zajmuje się inżynier. Dzieci uczą się projektowania, przeprowadzania eksperymentów i praktycznego wykorzystania nowoczesnych technologii, a także zdobywają umiejętności przydatne w codziennym życiu.

W ramach tego programu w klasach czwartych na lekcjach: matematyki, przyrody, informatyki, techniki i plastyki realizowaliśmy I moduł - „Tajemnice zielonych dachów”. Na zajęciach uczniowie poznali definicję pogody i najważniejsze jej czynniki: temperaturę, ciśnienie powietrza, wiatr i opady, poznali budowę termometru, barometru i higrometru, tworzyli skale pomiarowe, badali temperaturę, cieśnienie i wilgotność powietrza. Konstruowali wiatromierze (anemometry) i wiatrowskazy służące do pomiaru prędkości, siły i kierunku wiatru. Dodatkowo na lekcji języka angielskiego poznali angielskie słownictwo związane z pogodą. W cały moduł wkomponowana była technologia druku 3D. Uczniowie zapoznali się z budową drukarki 3D, wykorzystaniem modeli 3D. Projektowali modele 3D w programie Tinkercad, wydrukowali m.in. uchwyt do chorągiewki potrzebny do wiatromierza. Młodzi konstruktorzy budowali także makiety domów z zielonymi dachami oraz tradycyjnymi i porównywali ich właściwości (temperatura i wilgotność). W domach pokrytych roślinnością są mniejsze wahania temperatury i większa wilgotność powietrza. Okazało się, że rośliny pozwalają oszczędzać energię i utrzymywać korzystny dla zdrowia człowieka mikroklimat. Uczniowie poznali także znaczenie estetyki w kształtowaniu przestrzeni (ozdobili swoje domy).

Podczas realizacji modułu młodzi inżynierowie zdobyli wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin nauki, zyskali możliwość realizacji własnych pomysłów, uczyli się współdziałania w zespole a jednocześnie świetnie się bawili.